torsdag, november 30, 2006

Arg

Min lägenhetskompis mamma vill ge mig en chockhöjning på hyran.
I mitt nuvarande kontrakt ingår el eftersom jag, trots att jag inte ens har ett eget rum med en dörr jag kan stänga om mig, betalar mer än halva hyreskostnaden.
Hon anger delvis egna skulder och ett nytt bolån som orsak till hyresökningen. Vad har deras familjeskulder med mig att göra?
Om jag ska betala elen separat ska jag inte betala halva hyran, eftersom jag har mindre uttrymme än min lägenhetskompis. Egentligen är min boendesituation inte alls tillfredsställande. Det är ett arbetsmiljöproblem att inte kunna stänga in sig i sitt eget rum. Att ha en nattgäst är ännu mer otänkbart. Jag bor ju i i halva vardagsrummet!
Med hennes föreslagna höjning skulle jag betala två tredjedelar av hyran! Har människor inget samvete?
Jag går med på att betala 40 % av hyran om elen ska betalas separat. It´s my final offer!

Vägrar hon gå med på mina villkor får jag hitta någon annanstans att bo. Känner ni någon med ett ledigt rum i en lägenhet?

4 kommentarer:

Camilla sa...

Niclas kommer att ha ett ledigt rum i januari.

Fast du får nog ingen studiero där är jag rädd. Fasta inventarier är tio killar som dricker öl, ser på fotboll eller spelar TV-spel.

Dessutom fungerade även vår lägenhet som hostel (huset ligger precis brevid M-ö Nation), och när man går upp på morgonen hittar man som oftast ett antal nattgäster i de olika rummen.

Det var nog ingen bra idé...

Everydaybi sa...

Får jag jobb i Uppsala blir ju min bostad ledig, men riktigt när det blir vet jag inte. Lund. Egen ingång och dusch, mikro i hallen, möblerat ca 2000 kr i månaden.

Everydaybi sa...

Ajaja då, men var varsam med roomisen, det är inte lätt att hantera mammor. De för ett eget liv och har helt egna idéer och lyssnar inte ens på vuxna barn. Min mormor brukade säga: "barn är barn" om sina 60-åriga avkomlingar.

Catharina sa...

Det första lät kanske inte som en bra idé, men tack i alla fall. Och en övernattningslägenhet...nja. Ett riktigt kök är ett måste för mig eftersom jag tycker om att laga mat.

Vi får se om det kanske ordnar sig. Har förhandlat lite. Däremot så är jag fortfrande upprörd, så jag ska kanske byta miljö ett tag. Vill inte vara här på ett tag. Tommy tyckte jag kunde flytta in med honom...jag svarade med ett gapskratt. Kanske inte riktigt den respons han ville ha. Jag trodde ju han skämtde. Men vem som helst förstår att jag inte kan flytta in med honom i en etta, speciellt inte om mina saker inte får följa med.