söndag, november 05, 2006

Prado och Museo Archeológico

Under gårdagen (fredag) besökte jag Pradomuseet. Regnet öste ner och jag fick stå i kö ca 15 minuter innan jag kunde komma in. Väl inne fick jag gå igenom en metalldetektor, vilket är mycket vanligt på de stora museerna. Prado är gratis på lördageftermiddagar och söndagar. Eftersom det var fredag trodde jag därför att jag skulle behöva betala ganska mycket för att komma in. Jag visade mitt ISIC-kort (internationellt studentkort som du kan köpa på Kilroy) med förhoppningen att få reducerat inträde... men fick inte bara reducerat inträde utan gick in helt gratis. ISIC I love you! De ville egentligen även se mitt pass, men det hade jag hemma hos Nicklas... de sa att det fick gå för den här gången...

När jag väl kommit in, fått en plastpåse till mitt paraply etc, ville jag låsa in mina saker...men det visade sig vara ganska komplicerat. På många nordiska museer får du inte gå in med en stor väska. De tvingar dig att låsa in dina saker. (Vilket är ett väldigt sunt beslut!) I Spanien är det inte alls på detta viset. Du kan gå in med en jättestor väska och vakterna säger inte ett pip. Jag frågade efter skåp och kapprum, och fick ett lite luddigt svar. Jag försökte dirigera mig dit, men lyckades inte hitta kapprummet så jag beslöt mig för att strunta i att hänga in mina saker...trots att det var ganska jobbigt att släpa på paraply, handväska, jacka och kameraväska. Efter mer än halva besöket hittade jag skåpen...på andra sidan museet. Snacka om opraktiskt. Jag fattade ju inte att jag var tvungen att springa förbi hälften av tavlorna för att hitta kapprummet...Visserligen fanns det en igång där också, men enbart en liten bråkdel av besökarna kom in genom denna entrén. Denna totala avsaknad av organisation och logik är typisk för Spanien. (Tror att det är en arbetsskada, eller studieskada, eller kanske kårskada, att jag lägger märke till planeringen av muséer. Numer jämför jag allt med la Aljafería. Varför kan jag inte vara som andra normala människor och bara titta på konsten?)Tacka vet jag svensk organisation! Kanske kan det bli min specialitet att sprida ordning och organisation inom den spanska kulturvärlden...(Ojalá!)

Bortsett från bristen på organisation så gillade jag Prado. De har Bosch, Goya, Velásquez, Tizian, Rubens, Rembrant och mycket mer. Om du åker till Madrid är Prado ett måste.

Reina Sofia får vänta tills imorgon. Då ska jag se Guérnica live! Tjohoo!

Under fredagen besökte jag också Museo Archeológico National. Jag hann bara med ett snabbesök. Den huvudsakliga anledningen till att jag gick dit var att de har en del arkitekturfragment från la Aljafería. Jag letade mig snabbt fram till dessa pjäser och antecknade vad som fanns, och vad som stod skrivet om dessa fragment. Kontexten var belyst på ett betydligt bättre sätt än på la Aljafería och informationen var mer djupgående. Aljafería kan alltså lära sig en del av detta museum.

Det var en skön museidag det!

Inga kommentarer: