fredag, november 10, 2006

Ryan air är ett billigt bolag.... men blir det verkligen blilligare med alla extrakostnader?

Jag är trött på Ryan air och jag är trött på alla förändrade flygplansregler. Eftersom flygbolaget ändrat sina regler för hur mycket incheckat bagage man får ha med sig tvingades jag betala 40 € i Zaragoza och 16 £ i London. När jag åkte hemifrån kunde man fortfarande ha med sig 20 kilo bagage, men från och med den 1 november ligger gränsen på 15 kilo. (Enbart för Ryanair) Jag hade 19 kilos bagage under utresan från Sverige...Med allt material som jag samlat i Zaragoza kan ni tänka er att jag hade en hel del övervikt.... Inte nog med att jag var tvungen att betala... i London fick jag, efter att ha stått i en hundra meter lång incheckningskö, ta min tunga väska och ställa mig i en annan kö för att betala. Opraktiskt! När jag väl betalat skulle jag tillbaka till incheckningen. Damen i incheckningen hade sagt till oss, som hade övervikt och som redan köat, att vi skulle gå förbi kön....Men ni kan ju tänka er att detta inte gjordes utan problem och utan en och annan sur min. Till slut fick jag mitt boardingpass. Sedan gällde det att ställa sig i ytterligare en lång kö för att gå igenom säkerhetskontrollen.

Därmed kommer vi till de ändrade EU-reglerna. Du får numera inte ta med dig vätska i ditt handbagage, merän vad som får plats i en enliters förslutningsbar plåstpåse. Vardera behållare (t ex med tandkräm, parfym, hudkräm etc) får max innehålla 100 ml. Om du har en vattenfalska måste du skynda dig att dricka upp denna... Ajö till spanska vinflaskor i handbagaget! Ingen mysig middag här inte!

Ett annat otyg är att den som ska byta flyg inte kan checka in sina väskor hur tidigt som helst. I London hade jag fem timmars väntetid på vägen tillbaka. Jag hämtade min väska i babage reclaim och gick ut i incheckningsterminalen, och där fick jag vänta tills två timmar innan flyget skulle gå. Absurt. Som tur var hade jag "The words between the spaces" att läsa medan jag väntade. (Ni som känner mig vet i vilken variant...) Det var ganska jobbigt att släpa omkring på en 21 kilo tung väska och dessutom försöka hitta något att äta...

Det var flygresan hem det...inte särskilt behaglig, mycket irritation och dyrare än från början planerat. Varför fortsätter jag resa med Ryan air? Är det verkligen billigare i längden?

...och en kort variant på Spanska (y una versión en español):

Estoy harta de Ryan air y todas los nuevos reglamientos de aeropuertos. Basta ya! Tuve que pagar 40 € en el aeropuerto de Zaragoza, y 16 £ en London porque llevaba demasiados kilos de equipaje. Han cambiado el limite de kilos que puedes llevar. Ahora el limite está en sólo 15 kilos. Es una barbaridad. No lo crees? Claro que llevaba demasiada equipaje...había cogido tanto material, documentos etc para mi tesis. Era una mierda.
Además tenía que poner me en una cola tres veces para poder facturar mi equipaje en Londres. Primero en la cola de facturación del equipaje, después en la cola donde tuve que pagar el dinero de exede de equipage, y otra vez en la cola de equipaje... Nunca acaba!
Además... en Londres tenía 5 horas de espera hasta que saliera mi avión para Suecia... y no podía facturar mi maleta antes de 2 horas antes que saliera el avión...
En fin Ryan air no es tan barato como una cree... y el servicio es super malo.

En fin...este era mi viaje de vuelta a Suecia...

Inga kommentarer: