lördag, november 11, 2006

Lördagen: arkitekturrunda, mat och Almodóvar

Idag hade jag en kursare på besök. Jag fick möjlighet att visa henne delar av Malmö... Vad visar man för en konstvetare? Jo, Dockan och Västra hamnet förstås! Det är så underbart att gå på arkitekturrundor med likasinnade personer! Blicken är ständigt riktad uppåt och diskussionerna kretsar kring de byggnader som dyker upp runt knuten... Ingen annan än en konstvetare (och troligtvis också en arkitekt och byggnadsantikvarie) skulle tycka att detta är ett perfekt sätt att spendera lördagseftermiddagen. (Varför hittar jag inte en kille som är konstvetare...eller arkitekt eller byggnadsantikvarie?)

Under kvällen åt jag och mina två kursare (bor med den ena) mat tillsammans. Jag lagade maten...som vanligt..., men jag älskar att laga mat...så det gör inget. Det blev tortellini med ricottafyllning, färsk basilika, stekta kryddade champingoner, hackade tomater, olivolja och parmesanost. Mums. Enkelt, men en klassiker.

Därefter tittade vi på en hyrfilm. Min kompis fick sin första dos av Almodóvar. Vilken film väljer man som en introduktion?
"Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott", såklart!
(Mujeres al bordo de un ataque de los nervios) I love it! Jag tror min kompis fick mersmak... Hon ska ta sig en titt på den nyaste filmen av Almodóvar; "Volver". Jag såg den häromdagen och älskar även den. Har du inte sett den, så vet du nu vilken film du ska se härnäst!
Kolla in mer på denna websida: http://www.sonyclassics.com/volver/main.html

Sången från filmen, som också går under namnet "Volver" är toppen (sjungs av Estrella Morente)

Det var lördagen det!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också att det är ett perfekt sätt att tillbringa en lördagseftermiddag på - och jag är varken arkitekt eller konstvetare.:)

Everydaybi sa...

Själv har jag inte haft tid att se en enda Almodovar-film efter Allt om min mamma som var underbar. Min biofostran ligger på sparlåga pga arbetsanhopning som det brukar stå när arbetsgivare ska visstidsanställa mer personal. Men själv får jag pressa dygnet litet extra, 36 timmarsdygn blir nästa steg.

Catharina sa...

När man har filmerna hemma är det lättare... om ni förstår vad jag menar...Då kan man titta på dem när man vill, och de påfrestar inte plånboken. Toppen. Ni skulle gärna få låna Volver..., men problemet är att jag inte har subtitles..., Men ni kan se den med mig om ni vill, och så får jag översätta... Det gjorde jag när jag såg den med Anna. Fungerade hur bra som helst!

Catharina sa...

Ser man på...det finns fortfarande hopp för världen... även andra än konstvetare gillar arkitekturpromenader!