lördag, november 25, 2006

Svårare än man tror...

Jag sitter och sliter med mitt bakgrundsavsnitt och jag känner mig så ostrukturerad. Hur svårt ska det egentligen vara att summera historien för en byggnad, samt beskriva dess utseende?

Jag ska berätta för dig att det är betydligt svårare än man först tror. Vad ska man inkludera i sin historiska resumé och beskrivning? Var drar man gränsen och hur strukturerar man det hela?
Jag har kommit på att jag är dispositionsfascist. Jo du, från och med nu finns begreppet! Jag älskar ordning och reda i mina uppsatstexter och jag söker ständigt den perfekta strukturen. (Om detsamma ändå kunde gälla min fyskiska omgivning, och framförallt min lägenhet!) Problemet är att det inte finns någon perfekt struktur. Resultatet är således att jag ändrar och ändrar i mina dokument i all oändlighet.

Just nu känns det verkligen inte som jag hittar strukturen, och framförallt har jag svårt att bestämma mig för hur detaljerad jag behöver vara. Just nu tror jag att beslutet är att enbart ge ganska kortfattade övergripande beskrivningar. Jag lär väl se om de behöver kompletteras när jag sätter igång med analysen. Det är det som är det underbara med att skriva uppsats: man lär sig medan man gör. Uppsatsen visar vägen och tar en i oväntade riktningar...

Inga kommentarer: