måndag, november 06, 2006

Segovia

I lördags åkte jag och Nicklas på en dagstur till Segovia. Vi åkte med buss och det kostade ca 11 € tur och retur per person. Eftersom vi gått ut kvällen innan kom vi iväg ganska sent. Vi tog tåget som kallas cercanías till en sation som jag inte kommer ihåg namnet på, och sedan fick vi springa till busshållplatsen. På busstattionen sa mannen i biljettluckan att bussen redan gått, så vi fick biljetter till bussen som skulle gå 15.00.
Jag befinner mig dock i Spanien, och alla vet att spanjorer nästan aldrig är i tid...detsamma gäller deras bussar. Vi hann alltså med nöd och näppe med bussen som skulle gå kl 14.00. Med ett rart litet leende lyckades jag övertala busschauffören att låta oss följa med trots att vi hade biljetter till nästa buss.

När vi åkte från Madrid regnade det men i Segovia var himlen blå. Segovia är en helt fantastisk stad, med pitoreska gränder, vackra byggnader, ett gammalt slott och en romersk akvedukt.
Helt perfekt för mig, med andra ord.

Inga kommentarer: