tisdag, november 14, 2006

Beroenden...

Min lägenhetskompis......är så envis. Jag har försökt att få henne att plugga men det går inget vidare...
Hon är beroende av en chatsida på nätet. Åh...vad jag önskar att jag bara kunde trolla bort den! Hade det inte varit för det där förbaskade chatandet skulle hon ha hunnit mycket längre på sin D-uppsats...och jag vill ju att hon ska bli klar det här millenniet... Hon kan sitta timmatals framför datorn... och gudarna vet när hon går och lägger sig. Kanske sitter hon uppe hella natten? Inte vet jag. Jag vet bara att hon faktiskt gått upp kl 14.00 någon dag! Visst skulle man kunna ursäkta det om hon hade festat dagen innan och var bakfull..., men inte min kompis inte...för henne är det hennes chat som gäller.

Visst är jag själv också lite smått beroende av Internet...men det handlar snarare om ett kontrollbehov. Jag kan gå in och kolla min mail typ 5 gånger på en timme om jag väntar mail...vilket jag ofta gör. Jag har dessutom 3 olika mailkonton,... och jag måste kontrollera allihop! Om jag laddar en torrent måste jag också kolla till den med jämna mellanrum. Hur många procent är klara nu? eller vilken nedladdningshastighet har jag? Helt absurt! Jag erkänner dock att det är sjukt...
Fast det handlar om information också. Det är så enkelt att leta efter något på nätet, och man kan i princip hitta svaret till vad som helst... (frågan är dock om informationen är tillförlitlig!)

Kanske borde man åka bort på avvänjningsresor...? Fast å andra sidan...jag kan ju åka hem till mamma, för där finns inget Internet. Men efter några dagar står jag inte ut! Vill ha kontakt med omvärlden!!! ???? Eller snarare virtuell kontakt med...ehhh.... ???

Vilken skjuk värld vi lever i!

...Länge leve Internet! Länge leve... mitt beroende??? Usch...NEJ!... nu ska jag slita mig så att jag kan plugga lite. Kämpa...kämpa...

Inga kommentarer: