fredag, augusti 03, 2007

Värsta sortens visningar

Jag gillar inte ryssar värst mycket och speciellt inte när de har en tolk med sig och visningen av ett enda rum tar en hel evighet. Om jag säger en mening med 10 ord kommer det därefter en rysk översättning som är minst fyra gånger så lång. Vad säger de egentligen? Kanske berättar de något annat än det jag just sagt. Hur som helst tvingas jag hoppa över hälften av alla rum som jag normalt visar. Det är synd och skam. Besökarna missar så mycket.

För någon dag sedan hade jag besökare i den svenska visningen som inte förstod något alls. Var tror mina läsare att de kom ifrån? Russia of course. De hade med sig en kvinna som skulle överssätta men det ville hon inte göra. Därför ville de gå runt själva med visningsvakten, vilket de inte får när vi inte är tillräckligt med personal. De avvek istället från visningen. Men innan de gjorde det hade de högljutt pratat och stört övriga besökare och synligt stått och sms:at under visningen av första rummet. Har de ingen skam i kroppen?

Idag hade jag en kvinna som anslutits till gruppen efter visningens start. Hon informerades om att fotografering var förbjuden men ville nödvändigtvis fotografera. När hon insåg att vi var orubliga ville hon inte gå någon guidad tur. Det var fotograferingen som hon var ute efter. Ärligt talat betedde hon sig som ett litet barn. Sådana människor det finns!
Nu låter det som jag bara har en massa otrevliga besökare. Det är faktiskt inte sant. Majoriteten av dem är jättetrevliga och intresserade. Den mest förekommande kommentar jag får är att jag är en väldigt entusiastisk guide och att mitt intresse smittar av sig.

Inga kommentarer: