torsdag, augusti 16, 2007

Lite folk, dyrt och få attraktioner

Så beskriver jag Skoklosterspelens första dag. Höjdpunkterna var Krutrök och muskedunder, ringränningen och en liten grupp musiker som gick omkring och spelade fantastisk medeltida musik. I övrigt hade inte spelen mycket att erbjuda. Och det fanns ingen risk att jag skulle få torgskräck eftersom skaran av besökare var ytterst tunn. Och många besökare kom det inte heller till infotältet för att lyssna på Wrangel. Jag talade för två intresserade och tre tekniker. Jag struntade i mikrofonen eftersom det kändes löjligt att tala i mick för så få personer. Men nu är det gjort och jag kan hädanefter ta det lugnt och bara rulla tumamrna. Skönt! Nåja, kanske inte rulla tummarna på jobbet, men hemma i alla fall.

4 kommentarer:

Everydaybi sa...

Kanske litet sent på sommaren för spel, semestern är slut för de flesta. Synd att det kom så få, men kanske har du nytta av dina nyförvärvade kunskaper som krydda i dina slottsvisningar.

Ruinlover sa...

Det kostar 150 kr att gå in, oavsett ålder. Det blir flera hundra kronor för barnfamiljer. Lokalbefolkningen stöts bort och projektledaren lär ha sagt att de inte riktar in sig på barnfamiljer utan istället på företag. Jag hade förväntat mig mer...

Everydaybi sa...

Företag...? Vilka och varför och har det sålts biljetter i förväg till dem är något man undrar över. Om sedan företagspersonalen utnyttjar förmånen eller ej spelar kanske inte stor roll för projektledaren. Men företag lär knappast droppa in tillfälligt. Det låter inte som en box office success i varje fall. Företagare brukar normalt inte vilja ansluta sig till event öppna för allmänheten, de vill ha något exklusivt för sig och sina gäster. Jaja. Något för dig att lägga in i bakhuvudet - what works, what works not. Man lär sig mycket också av andras missar...

Ruinlover sa...

Oja, jag lär mig mycket av det här arrangemanget. Jag har här ett tydligt exempel på hur ett event kan misslyckas när den gamla byggnaden används som en inramande scen och inte som en del av själva eventet. Byggnaden bör vara utgångspunkten och det är inte fallet vid Skoklosterspelen. Det finns inget som kan knytas till Barrocken ute på området merän ringränningen och skådespeleriet Krutrök och muskedunder.