måndag, augusti 06, 2007

Ett besök i den sk. Idealbyn.

Många gånger när jag åkt förbi Idealbyn med bussen mellan Bålsta och Skokloster har jag funderat över varför byn har det här underliga namnet. I förra veckan hälsade jag på en kompis som bodde där och fick en förklaring som heter duga. Byn byggdes 1991 som ett litet samhälle hängivet åt transcendental meditation. Denna typ av meditation ska utföras i grupp och dessutom är det viktigt att den utförs mellan exakta klockslag två gånger om dagen. Detta innebär att den utförs mitt i natten i några delar av världen. Anhängarna tror att de kan uppnå världsfred om de är tillräckligt många som utför meditationen. Själv anser jag att det låter lite väl knasigt och att det snarast påminner om en sekt. Alla husen som byggdes 1991 är likadana, i allting utom färgsättning. Byggnaderna är kubiska och har två våningsplan. Det finns särskilda bestämmelser för vilket material som skulle användas till husen och entrén vätter också mot ett speciellt väderstreck (kan dock inte komma ihåg vilket). Allmänt kan man säga att husen är byggda efter ekologiska principer. Ni kan läsa mer om Idealbyn här och här.

När området skulle byggas hördes stora protest bland invånarna här ute på Skohalvön. Tack och lov bor det inte bara personer hängivna åt TM i byn idag. Även "trolösa hedningar" som jag har hittat sig dit.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skriver denna koomentar i Kalifornien, sa svenska tecken finns inte... TM ar inte en sekt, utan en mental teknik att uppna djup vila i vaket tillstand.

Vetenskapliga undersokningar har visat att nar manga manniskor upplever mindre stresstillstand och harmoni under gruppmeditationer sprider sig detta till viss del till omvarlden. Nu blev det dock ingen sadan stor grupp i Idealbyn. Och det ar inte bara meditation som har denna effekt,undersokningar gjorda av Princeton university visat att varje gang manniksor upplever nagot tillsammans kan det registreras, t ex stora fotbollsmatcher. Det ar ett fysikt fenomen som ar helt naturligt enligt den nya kvantfysikens teorier om kvantfalt och enhetsfalt.

Lite trist att du skriver "tack och lov" bor du inte bara TM folk i byn, later som du tycker det skulla vara nagot fel med meditation och de som mediterar, nagot som tex manga idrotssman och idrotsskvinnor anvander sig av. Ar sjalv professionell idrottare och bott i idealbyn sedan den byggdes.

Att husen star i vissa vaderstrack ar urgammal visom hur man bygger mera i samklang med naturen, det ar inget mystiskt eller konstigt, t ex sa brukar man bygga skateboardramper i vissa vaderstrack for att inte fa solen i ogonen pa eftermiddagen.

Har du testat sjalv att meditera? Det ar fantisikt! Ett mote med sig sjalv. Ingen flykt fran nagot, ingen flykt fran vardagen, utan ett tillfalle att enkelt och skont fokusera sig for att battre klara av livets alla aventyr.

Det finns manga bra meditationstekniker att valja bland, TM ar en av dom. Den ar vetenskapligt bekraftat sa det kan vara en trygghet for vissa. Men det finns som sagt manga andra tekniker ocksa.

Ruinlover sa...

Jag skulle gärna testa meditation och har absolut inget emot meditation som fenomen. Men jag har svårt att tänka mig att det går att uppnå världsfred med hjälp av meditation. Jag tror snarare att goda handlingar kan uppnå världsfred.

Det där med att ha entrén mot ett väderstreck kan jag mycket väl tro på, jag är ju konstvetare själv och mycket intresserad av arkitektur. Detta omnämnande om arkitekturen var enbart informativt, inte värderande.

Överhuvudtaget blir jag ganska misstänksam när flera människor samlar sig i en ort. Jag skulle kalla mig själv spirituell, men jag gillar inte kollektiva religioner. Sin tro kan människor behålla för sog själv.

Anonym sa...

Närapå exakt ett år efter att du besökte idealbyn gjorde jag också ett besök.

Vi fångades av den märkliga placeringen ganska långt från kommunikationer till större samhällen och liksom "bakom" allting. Min första tanke var att det var någon sorts kristen grupp som låg bakom den och sedan såg jag på nätet att det var TM.

Den såg inte fullt så välmående ut idag, färgen flagnar från väggarna på MIU-skolans byggnader och folk tittade mycket misstänksamt på oss när vi stannade med bilen och tog oss fram med kameran.

Vädret var utomordentligt trist så det fick bli mest svartvita foton idag. Den bild jag till sist valde ut blev den här bilden.

Innan dess var vi och fotade den gamla DC-3:an som står vid skokloster slott, vid det gamla motormuseet som nog måste vara det minst reklamerade museum jag någonsin sett, inte en skylt någonstans utmed hela länsvägen! Man måste verkligen veta att det finns där för att kunna besöka det.

Roligt med din "ruinblogg". Jag kommer nog titta igenom fler artiklar. Jag hittade den som sagt på en sökning av idealbyn på google.

Ruinlover sa...

Kul att du hittade hit till min blogg! Motormuseet var knappt synligt förra året heller, men nu är det ju stängt! Vad tyckte du om slottet då?

Bloggen har tyärr inte kommit att handla så mycket om ruiner. Jag kan dock rekommendera de första inläggen från oktober eller november 2006. Där kan du läsa om slottet Aljaferia i Zaragoza.