onsdag, augusti 15, 2007

Skoklosterspelen närmar sig

Imorgon börjar Skoklosterspelen. Runt slottet kommer det att annordnas tex Ringränning, ett sorts karusellspel som var poulärt under barrocken. Spelet går ut på att man medan man rider på en häst i full fart försöker fånga en uppsatt ring med en lans. Det ska bli spännande att se. En medeltidsby och medletidsmarknad kommer också att finnas i krokarna och på slottets baksida kommer det att annordnas "Krutrök och muskedunder". Många "livegrupper" kommer att söka sig till min lilla halvö och åtskilliga av dessa satte faktiskt upp sina tält redan för en vecka sedan. Jag kommer väl att få torgskräck skulle jag gissa. Nyhet för i år är en utökad fantasiavdelning. Det övergår mitt förstånd att försöka hitta ett samband mellan Dart Wader, Jack Sparrow, orkrar och Skoklosters slott och kyrka...
Slottets guider ska också gå modevisning en av dagarna och slottets ena skånska guide ska under torsdagen berätta om Carl Gustaf Wrangel för besökarna. De ska få reda på att han i Nürnberg under fredskonferensen efter trettioåriga kriget bjöd på en bankett som innehöll 600 uppdukade rätter. Banketten kostade totalt 6000 riksdaler, motsvarande 230 ridhästar. De ska också få reda på att Wrangel var väldigt angelägen om att få god publicitet. Image var viktigt för honom. Han hade goda kontakter med ett förlagshus i Frankfurt am Main och skickade ofta dit material och bilder. Snacka om att historien skrivs av segrarna! Han hade publicitetshunger och var mån om att endast positiva skildringar av honom och hans krigsbedrifter förmedlades till hans samtid och eftervärld. En gång fick han en bok om Skeppsbyggeri i sin hand. Boken var skriven av en holländare vid namn Witsen. I boken skildrades slaget vid Öresund, 1658, på ett för Wrangel icke fördelaktigt sätt. I boken stod det att han sårats när han med sitt skepp försökt fly från fienden. Han krävde att Witsen makulerade det berörda avsnittet och att en ny version skrevs. Därmed var den saken klar. Carl Gustav Wrangels ord blev lag. Så fungerade censuren av historieböcker på den tiden. I Skoklosters slott finns numer de båda versionerna av sjöslaget.
Nu ska jag cykla till jobbet. Jag berättar mer om Wrangel när jag kommer hem. Jag kom på att detta var ett väldigt bra sätt att lära sig föredraget utantill.
Simma lugnt!

3 kommentarer:

Everydaybi sa...

Inget nytt under solen, läs Ritual, politics and power som komplement till biografica om Wrangel. Ditt inlägg om hur mån han var om sin image i tryckta verk passar bra in i den reflektion som jag gör om bloggens sjölvbiogragiska betydelse i min. För övrigt är jag litet snuvig och har en aning ledvärk vilket jag normalt inte har, så förmodligen har jag någon lättare - än så länge - influensaliknande sväng. Inget som inte Ipren kan bota hoppas jag, eller i varje fall lindra symptomen för.

Ruinlover sa...

Åh, då är det kanske bra att du får vila upp dig innan du kommer hit. Förrsten så chattade jag med Lisa idag. Hon har fått projektanställning i Stockholm och bor där nu. Jag har försökt övertyga henne om att komma efter jobbet på onsdag. Hon skulle räkna på tiden. Det tar ju en stund att ta sig fram och tillbaka. Hoppas hon tycker att det är värt besväret. Det skulle vara kul att träffas alla tre. Annars har jag bestämt att jag stannar några dagar längre här uppe efter det att jag slutat jobba. Då hinner jag umgås och göra sådant jag inte hunnit tidigare när jag bara haft en dag ledig i veckan.

Everydaybi sa...

Kul! Jag hittade Lisa på Facebook och befriendade henne genst. Hoppas hon kommer, det vore spännande att få veta vad hon arbetar med och var. Verkar smart att ta några dagar extra, annars ångrar du säkert brådskan bara.