fredag, januari 26, 2007

Varför just nu?

De ska utlysa en doktorandtjänst på Konstvet. Precis nu.
Egentligen var det inte deras tur på ett tag, men Historiska instituionen behövde ingen eftersom... och så har jag glömt bort den exakta motiveringen.
Hur som helst så är det inte speciellt lägligt att den utlyses just nu.
-Varför bryr jag mig? Har jag inte alltid sagt att jag absolut inte vill doktorera i Weimarkdiktaturen?
Naturligtvis är det så. Men...jag kan ju inte bara inte söka.
-Sök då! Det är lättare sagt än gjort. Om tjänsten utlyses nu hinner jag kanske inte bli klar med min magister innan sista ansökningsdagen är nådd. Även om jag hinner bli klar så måste jag ju skriva en avhandlingsplan också. Tiden tickar iväg alldeles för snabbt.

Weimarkdiktaturen skulle vara min "backup-plan". Om "projektet" inte förverkligas skulle jag ju kunna söka doktorandtjänst i Lund och försöka göra diktaturen till en demokrati. Nu försvinner den chansen. Jag vill ju inte vara i Lund, men jag vill ha kvar alternativet fall i fall.

Så jag ber ödmjukt till "my fairy god mother" att allt går som det ska med projektet...

4 kommentarer:

Eibon sa...

Tanken att skapa en demokrati av en diktatur är fin tycker jag. Det är anledning nog att söka :)

Lund universitet behöver uppdateras till version 2.0.

Catharina sa...

Jo, verkligen! Fast redan nu märker jag framsteg. ACW gick med på mina ändringsförslag för magisterkursen. Det var en fröjd att under kursvärderingen se henne anteckna flitigt, nicka och komma med instämmande kommentarer.

Everydaybi sa...

Fairy godmother kommer att söka för dig även om du passar på nu. Jag misstänker att konkurrensen kommer att vara knivskarp. Uppsala kommer inte att utlysa ordinarie ndoktorandtjänster förrän tidigast 2009 som det ser ut nu har jag fått veta. Däremot kommer Stockholms universitet att lysa ut nya doktorandsjänster inom den s.k. Estetiska doktorandskolan. Glöm inte Linköping för all del! Jag tror du skulle trivas där.

Catharina sa...

Kul att du kände dig träffad som fairy god mother. Det var inte riktigt så jag tänkte från början...men det är bra att ha en av kött och blod också...och med tanke på all den uppmuntran du gett mig så kan man nästan kalla dig för det.

Jo, klart ska jag söka om jag hinner bli klar med uppsatsen först. Utan den blir det svårt. Jag har dock bett kanslisekreteraren (gammal kårmupp)som har hand om proceduren att göra allt hon kan för att fördröja proceduren.

Ytterligare ett problem är att institutionen anmält ytterst få handledarresurser. Torsten Weimark är den enda. Dokstorandkåren kräver två handladare, och Torsten är inte inriktad mot mitt ämne.