torsdag, januari 25, 2007

Tillbaka från internatet

Så är jag åter hemma igen. Hotellet var fantastiskt. Jag hade ett dubbelrum helt för mig själv. Ska jag vara ärlig så var det väldigt skönt att få låsa in sig i hotellrummet efter långa dagar spenderade med 9 personer i ett sammanträdesrum. Min säng var jätteskön, och det var så härligt att få sängen bäddad och handukarna utbytta varje dag. Jag skulle definitivt kunna vänja mig vid detta.
Första natten var det ganska kallt i rummet så jag sov med dubbla täcken. Andra natten var jag smart nog att sätta elementet på max. Då blev det varmt och skönt.

Kursplanearbetet var givande, men vi hann inte med mer än ca 100 kursplaner. Ca 200 kvar. Genomgången visade att ytterst få kursplaner ser riktigt bra ut. Inte en enda kursplan kunde klubbas igenom på direkten. Trist. Trots att det finns en del ganska hemska kursplaner märkte man att det fanns de som verkligen jobbat hårt med planerna. Ingen verkar dock ha suttit med alla kursplaner i ett utbildningsförlopp och gjort jämförelser med högskoleförordningen. Detta är ett måste om de ska leva upp till svensk författningslag. Alla institutioner kommer att lära sig massor i och med denna högskolereform och så småningom kommer utbildningen att få bättre kvalitet. Det kan dock dröja ett tag innan de fattar poängen och innan förändringarna i dokumenten faktiskt leder till reella förändringar. Jag hoppas dock att det inte dröjer för länge. Lite hjälp på traven kan förkorta väntetiden; pedagogiska work shops, seminarier med fokus på alternativa examinationsförfaranden etc...

Vi får se vad som händer...

Inga kommentarer: