måndag, januari 22, 2007

Kursplaner vart jag går... kursplaner vart jag ser

Jag satt och läste kursplaner större delen av dagen igår. Det tog längre tid än förväntat och jag är långt ifrån klar med min egen bunt. Sen ska jag även snabbläsa de andra gruppdeltagarnas buntar. Det står sålledes även kursplaner på dagens schema.
Generellt kan man säga att väldigt få "kursförlopp" lyckas få in några mål om genus, mångfald och etnicitet på ett bra sätt. Inte heller relationen till samhället lyckas de särskilt bra med.
Nästan inga kurser lär studenten att presentera sina kunskaper för olika grupper av människor. Här tror jag det behövs lite kreativt tänkande och andra typer av examinationsformer. T ex föreslog Britt-Inger att studenter kan examineras genom att skriva en artikel på Wikipedia istället för en hemuppgift. Detta skulle vara ett utmärkt sätt att öva sig i att skriva för en annan läskrets än man som student är van vid. Dock är lärarna på HT inte vana vid att tänka utanför ramarna.
Dessutom har det varit svårt för kursplaneskrivarna att få in ett mål som berör studentens förmåga att identifiera sitt behov efter mer kunskap. Filmvetenskap inkluderade detta på ett utmärkt sätt i kursplanen för kandidatkursen. Eftersom alla målen inte måste inkluderas i varenda kurs, utan ska finns med i ett utbildningsförlopp är det ytterst rimligt att inkludera detta mål just i samband med uppsatskurserna. Det är just då man inser detta, tycker jag som uppsatsstudent i alla fall.
Slutligen tycker jag att flera kurser inkluderar informationskompetens alldeles för sent i utbildningen. Detta ska komma succesivt under utbildningen så att man inte står som ett frågetecken när läraren på kandidatnivån börjar tala om ELIN.

Vi får se vad dagens läsning erbjuder...

2 kommentarer:

Everydaybi sa...

Du kommer att bli en stor, men för sovande kolleger, stor tillgång för akademien när du blivit lärare därstädes. Det finns ingen som har bättre grepp om Bologna, jag lovar! Jag känner mig ödmjuk inför denna naturkraft, kan jag få låna litet energi? Ser fram mot att få höra mer. Jag misstänkte att många skulle antingen glömma genus etc eller ta tillfället att trolla bort det.

Catharina sa...

Nja...någon expert på Bologna kan man inte direkt säga att jag är...och den där lilla skvätten energi som jag belönats med är inte mycket att skryta med. Jag som alltid har undrat var du får din oändliga energi ifrån. Du har ju alltid så många bollar i luften. Släng iväg en till mig också och lär mig hur den stannar i luften!