lördag, januari 20, 2007

Ikea, hem och framtid i Sverige?

Jag kom precis hem från ett besök på Ikea, där jag köpte en present till kvällens födelsedagsfest. Jag älskar att vandra omkring bland Ikeas möbler och inredningsprylar. Det hade dock varit ännu trevligare om jag hade haft en massa pengar. Jag hittade en rödlackad bokhylla med tjocka hyllplan som var helt fantastisk. Den skulle passa till min drömsoffa på SeatingConcept. Sen hade den en massa fina röda och gröna vaser som också skulle passa in i mitt imaginära vardagsrum. För att inte tala om en säng med gavlar i järnsmide. Den skulle jag vilja ha. Jag önskar, jag önskar...

Jag får se till att bli klar med min utbildning och hitta mig ett tillfälligt jobb och sen be till Gud och hans moster att jag får bli doktorand. Först då kan jag skaffa mig ett riktigt hem med sådana möbler jag faktiskt vill ha. Fram tills dess nöjer jag mig med loppismöbler. Det har liksom inte varit lönt att skaffa något speciellt som jag verkligen tycker om eftersom jag alltid trott att jag ska flytta utomlands inom kort. Det finns bara en sak som kan hålla mig kvar i Sverige. Akademin. Jag ska bli akademisk ledare är sista budet. Först doktorerar jag och sedan blir jag lektor och därefter dekan eller något liknande. Jag kan ju inte bara låta bli att sitta i nämnder och styrelser. Det är ju så kul. Och en sak lovar jag...jag ska aldrig glömma bort studenterna och studentperspektivet! Gör jag det så får ni komma och slå mig i huvudet.
Vid sidan om mitt akademiska ledarskap och min forskning ska jag skriva reseböcker. Det låter som en bra framtid. Hoppas den blir verklighet!

Inga kommentarer: