måndag, december 04, 2006

Mitt liv?

Hjälp! Jag vet inte riktigt vad jag ska göra efter examen. Saken är att jag kommer att vara delsökande i ett forskningsprojekt, men det blev nyligen klart att vi söker pengar först i maj. Blir vi beviljade medel så kommer projektet att sätta igång först i november. Tidigare var tanken att vi skulle söka medel redan i december. Projektet skulle då kunna dra igång första juli. Nu får jag liksom lite väl många månader emellan.
Tanken är därför att köra på originalplanen så länge... Med originalplanen menar jag den jag klurat ut innan forskningsprojektet kom in i mitt liv. Problemet är bara att någon har hällt i mig en dos av realism och en gnutta tvivel. Jag har ingen aning om min idé faktiskt är gångbar. Min idé bygger på att jag på arbetsmarknaden ska använda de färdigheter som jag förvärvat i samband med min D-uppsats i Konstvetenskap. Efter examen skulle jag starta eget och börja jobba som konsult inom Arkitekturturism. Jag skulle börja med att kontakta Venture Lab för att få tips, sedan skicka iväg ett säljande mail, samt min abstrakt till i princip alla historiska byggnader som jag finner intressanta i världen. Jag skulle i detta mail övertala dem om min förträfflighet och om att just de inte kommer att kunna klara sig utan mina tjänster. Förhoppningsvis skulle de nappa och projektanställa mig i ett par månader. Jag skulle då kunna få ett varierande och spännande jobb som innebar massor med resor. Jag skulle dessutom vara min egen arbetsgivare, och därför kunna göra uppehåll för att doktorera.

Jag behöver konsultation. Låter min idé helt vrickad? Vad tror ni?

3 kommentarer:

Everydaybi sa...

Titta vad användbar bloggen är! Jag tycker din idé är briljant och väl värd att pröva. Du skulle kunna börja med att be Venture Lab om hjälp med marknadsundersökning. Av AEA kan man också få starta-eget-bidrag. Själv drev jag och två andra kursisar handelsbolag några år och vi försörjde oss på att kränga kurser, föredrag och visningar till olika företag och konstföreningar. Detta ägnade jag mig åt de tre första åren på forskarutbildningen innan jag fick utbildningsbidrag - det var innan det blev så välordnat som nu då man per automatik får lön i och med att man blir antagen.

Catharina sa...

Gud vad bra att det går att kombinera A-kassa och initierande av egen verksamhet. Innan funderade jag om jag kunde jobba med det någon dag i veckan och ta ersättning andra dagar. Nu slipper jag ju sådant krångel. Kollade in det på AEA:s hemsida och på Arbetsförmedlingens. Det där med marknadsundersökning låter ju jättebra. Det borde jag ju också kunna göra medan jag går på A-kassa.

Nu ska jag bara lösa bostadsbiten också. Helst skulle jag vilja bo i en egen lägenhet, kanske en liten etta. Varför är de så svåra att hitta?

Everydaybi sa...

Jo, jag har själv letat etta med förstoringsglas i den här delen av landet. Fast om jag ska tro på alla entusiastiska gratulationsutrop från Uppsala så slipper jag leta mer här nere.

Min paroll är ännu mer, man ska försöka göra allt man verkligen vill. Det är bara litet planering som behövs. Du kommer nog att lyckas med det mesta.