torsdag, december 14, 2006

Intressant samtal

Igår stötte jag på en humanistkårsaktiv på UB. Hon läser C-kursen i historia och håller på att skriva uppsats för tillfället. Hon hade ett jätteintressant uppsatsämne som handlade om någon sorts protes kopplad till hjärnan. Jag är inte så inne på sådana här saker så min förklaring blir kanske lite väl förenklad. Hur som helst ses dessa proteser som så nära "maskin och människa" man kan komma. Bara detta är superintressant.
Det bästa var dock att hon använder sig av diskursanalys i sin uppsats. Det gör ju jag också! Hon tittar på vad som föranlett utvecklingen av dessa proteser och hur man ser på den i olika kretsar. För att få in allmänhetens bild studerar hon bloggar. Du hörde rätt, bloggar!

Vi diskuterade teori och metod en hel del. Det var såååå skönt att faktiskt ha ett längre samtal med någon som använder samma typ av metod som jag själv använder i min uppsats. Det kändes som ett tomrum fylldes. Jag har insett att jag kännt mig lite isolerad i mitt uppsatsarbete på sistone. Jag saknar att spåna idéer och utbyta tankar.
Det är intressant att en student i ett annat ämne erbjuda dessa samtal. Gemensam metod och teori kan med andra ord betyda mer än att tillhörande av en och samma disciplin.
Fakulteten skulle kunna initiera ett nätverk för uppsatsskrivande studenter och föra samman de studenter som använder liknande teori eller metod. Det skulle kunna ge studenterna och deras uppsatser sååå mycket!

Inga kommentarer: