onsdag, juni 06, 2007

En underbar dag

Idag började jag kl 10.00 och hade en klass med 12-åringar som gick i 5:an. De var jätteduktiga och snälla. En av dem kände till och med till att kristallkronan i Kungsalen lider av glassjuka. Jag var tvungen att fråga om de läst på extra. Det hade de inte. Sedan hade vi 5 eller 6 grupper uppe i slottet under en timme kl 13.00. Vi möt upp de bokade grupperna vid båten Carl Gustav. Naturligtvis figurerar vi nu på en mängd fotografier. Alla gillar nämlingen våra barockdräkter. För att vi inte skulle krocka med varandra eller gå varandra alltförmycket i hälarna fick vi börja på olika ställen i rundan. Jag började i mitt favoritrum- ofullbordade salen. Kl 15.00 fick jag besök av Emelie (Görels dotter) och hennes kompis Tobias. Jag gav dem en exklusiv guidad tur uppe i slottet. Sen slutade jag och vi åt glass på båtbryggan nära slottet, och åkte sen hem för att fixa grillning och picknick till Bagarboberget. Vi passade på att packa badkläder och stack iväg. Vattnet var jätteskönt. Helt otroligt! Jag trodde att det skulle vara mycket kallare, men det var det inte. Det måste minst vara 18 grader i vattnet. Någon som vill komma och hälsa på? När jag satt på en sten med benen vajande i vattnet kom en husbåt vars ägare otrevligt beordrade mig att flytta på mig så att han inte kapade mina ben. Tobias tände till (med all rätt) och sen munhöggs de båda en liten stund. Mannen hävdade att han hade all rätt att vara där (refererade till fd ingifte i familjen med kontakter på Skohalvön) och att han faktiskt varit snäll och undvikit mina ben. Åh tack! När alla lugnat sig och vi försökte småprata inflikade mannen med båten att jag inte riktigt passade in eller hörde hemma där... (-???) ...pga språket. En mer oförskämnd man får man leta efter. När de stuckit åkte vi hem och så lagade jag rabarberpaj och sen satt vi och snackade strunt och tittade på videosnuttar på youtube. Och nu måste jag verkligen sova...

Inga kommentarer: