torsdag, oktober 26, 2006

Mina lägenhetskamrater i Zaragoza

Igår kom jag i säng ganska sent eftersom jag satt i soffan i min lägenhet och småpratade med mina lägenhetskamrater. Jag lärde dem lite svenska... (jag heter..., öl tack, vin tack etc) Bara det absolut mest nödvändiga med andra ord :-)
De tycker dock att svenska verkar lite svårt. Jag kan förstå dem... Det roligaste är att jag lär dem skånska, med mina låååånga vokaler...
De är såååååååå trevliga och har underbar humor. En av dem heter Bea, är 26 år gammal och studerar för att bli ingenjör. Hennes lillasyster Susanna, har precis fyllt 20 år och bor också i lägenheten. Hon studerar också och ska bli sjuksköterska. Sist men inte minst har vi Satur, en kille som studerar till läkare.
Igår satt vi och diskuterade film och musik. Jag älskar bådadera och har nu fått massor med musik- och filmtips. De kommer att vara min portal till spansk kultur när jag åker hem igen. Vi tänkte hyra Almodovars nya film. I Sverige går den på bio, tror jag, men här..., ja, här ligger vi lite före...

bueno...hasta pronto
un beso a todos

3 kommentarer:

Camilla sa...

Ett litet tips! Jag skrev på min blogg att vi håller på att läsa om moriskerna, och i den kursbok vi använder, "The Handless Maiden" av Mary Elizabeth Perry, avhandlas just hur moriskerna blev förtryckta av de kristna i 1500-talets Spanien. Perry tar också upp en del om arkitekturen. Boken kan alltså vara intressant om du vill få ett historiskt perspektiv på varför den islamska arkitekturen blev "gömd" i kristna basilikor etc.

Kram Camilla

Everydaybi sa...

Moriskerna är förstås norska namnet, kul! Morerna det svenska, så inte folk undrar när du kommer till Lund.

Camilla sa...

Ojdå, haha... Det är därför människor tittat lite undrande på mig när jag försökt att förklara.

Det är farligt med ett språk som ligger så nära svenskan, tydligen talar jag redan svenska med norsk brytning. Det är tur att jag har bloggen, så att jag kan öva mig i det svenska språket!