söndag, oktober 29, 2006

En utekväll i Zargoza

I fredagskväll fick jag följa med Satur, min lägenhetskompis, på en middag för barnläkare. Alla hans studiekolleger var där och en mängd gamla gubbar och tanter. Som tur var satt vi "ungdomar" vid ett eget bord. Det var kul att träffa hans kompisar, och jag måste säga att dessa människor fick mig att glömma de fördomar jag tidigare hade gentemot läkarstuderande. De var nämligen jättetrevliga. Inte som läkarstudenterna i Lund... (ok ok, kanske en dålig erfarenheter har fått mig att generalisera lite för mycket...)
Middagen var helt gratis. Neslté försökte nämligen fjäska lite för sjukhuset... Hur som helst så var det tur att jag äter fisk... Det gjorde nämligen att jag kunde äta en del av maten. Spaniorerna är alltför förtjusta i kött!! Vi fick två förätter, två huvudrätter och en efterrätt!
Efter middgen gick vi "ungdomar" till en bar för att festa vidare. Under kvällens lopp besökte vi tre olika barer. Den första var helt klart bäst. En av de första låtarna var David Bisbals "Silencio", som säkert kommer att påminna mig om denna resan såsom "Ave María" (också med Bisbal) och Christians "Azul" påminner mig om Fuerteventura. España te quiero! Om du gillar spansk musik kan jag rekommendera Davids Bisbals senaste skiva som heter "Promoción" (Silencio finns med på denna). Hur som helst så fanns det plats för dans i denna bar, och musiken var "super chulo". Kl var 04.00 när vi gick från det sista stället. sedan gick ca 10 st hem till vår lägenhet för att ha efterfest. (jovisst, man har efterfest även i Spanien) Denna höll på länge..., men det intressanta är att de andra fortsatte efter det att jag gått och lagt mig. De gick ut och åt frukost och sen till någon annan för att titta på film. Satur kom hem kl 03.00 ett dygn senare (söndagmorgon)! Han kommenterade att detta inte är normalt. Ja, jag får väl hoppas det ifall jag skulle få för mig att bo i Zaragoza någon gång... Själv kom jag i säng betydligt tidigare, fast icke desto mindre okristligt...kl 07.00 (lördag morgon). Jag var ganska trött och tog således sovmorgon. Men det hindrade mig inte från att besöka Aljafería på eftermiddagen (kvällen om man använder svenska mått). Jag hann med att intervjua några erasmusstudenter, en äldre spansk herre, ett ungt par från Barcelona och en grupp engelska ungdomar som turistade. Det kallar jag effektivitet!

Inga kommentarer: