onsdag, november 07, 2007

Tid att skriva på bloggen igen

Jag antar att det är tid att uppdatera mina stackars läsare som hoppfullt återvänder för att läsa min blogg. Jag har nu påbörjat mitt jobb på Dunkers och trivs väldigt bra, trots att det inte är heltid. Jag har jobbat i både Stig Lindberg utställningen och i kulturhusets faktarum. Nu i helgen ska jag dessutom jobba i en utställning som heter Kontrast. Det är en utställning som visar upp 9 konstnärer med anknytning till Helsingborg. I början var jag inte så förtjust i just denna utställning, men ju mer jag läser på ju mer intressant blir den. Kunskap är nyckelordet!
När jag sitter i faktarummet servar jag naturligtvis besökarna men jag sysslar också med s.k. spegling. Spegling handlar om att faktarummet ska tillgodose material om det som händer i huset. För varje utställning, konsert eller annat event skapar vi en mapp med material från artiklar i tidningar, material från Nationalencyklopedin, material från hemsidor etc. Vi brukar också ha skyltbord eller skyltningshyllor för de stora utställningar som äger rum i Kim Utzons ståtliga byggnad. Här placerar vi den litteratur kring ämnet som vi kan hitta. Om vi inte redan har material om ämnet så köper vi antingen in böcker eller lånar in dem. Som ni förstått pågår det just nu en utställning om folkhemmets store formgivare och konstnär, Stig Lindberg. När jag studerade den litteratur som finns om honom upptäckte jag förfärat att det i princip finns en total avsaknad av akademisk litteratur (med undantag från en kandidatuppsats som studerar bilderna i Krakel Spektakel). Genast började jag tänka på hur viktigt det är med mer samarbete mellan kulturella institutioner och högskolor och universitet. De stackars studenter som ska skriva uppsats och absolut inte har någon aning om vad de ska skriva om skulle kunna få en rad tips av mig. Studenterna ska dock inte själva behöva ta kontakten med kulturinstitutionerna. Kontakten ska redan finnas och den ska vara väletablerad. När jag blir lärare i konstvetenskap ska jag se till att studenterna går på museum och att de får meningsfulla uppgifter att genomföra. Många studenter går inte självmant dit utan de måste uppmuntras, och detta faktum måste lärarna vara medvetna om och acceptera. Jag ska se till att det finns olika nätverk som studenterna kan använda sig av och att de får mentorer i arbetslivet. Utbildningen ska göras i nära samarbete med arbetslivet och det ska finnas ett sorts råd av yrkesverksamma för att hela tiden hålla kvar detta samarbete och inte tappa fästet om målet. Aldrig mer ska vi ha fyrkantiga akademiker på den konstvetenskapliga institution där jag arbetar.
Nu när jag skriver dessa rader inser jag hur det nästan låter som ett manifest. So be it. It´s my promise. Jag ska kämpa för studenterna och för ett universitet som får fem stjärnor på tredje uppgiften!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen.
Efter att ha surat i flera veckor, (sedan kursen startade) blir jag så glad av att läsa din blogg och dina framtidsvisioner. Det vore i grevens tid kan man säga om något hände som riktade våra konstvetenskapliga utbildningar mer mot arbetslivet. Det är en strålande idé att bygga bryggor mellan universiteten och kulturinstitutionerna. Work on, jag hejar på dig och så försöker jag dra mitt strå till stacken...
kramohej

Everydaybi sa...

Atta girl! Du måte bara doktorera först. Oturligt nog har jag haft så mycket att göra att jag inte haft tid att titta på ditt förslag till den kanadensiska forskarutbildningen. Men det är inte bortglömt. Vet inte, när jag själv orkar med eller hinner att uppdatera min blogg.

Ruinlover sa...

Jäpp, först måste jag få en doktistjänst, som jag så sött kallar det. Än så länge finns inget speciellt att titta på vad gäller avhandlingsplan relaterad till det jesuitiska ämnesområdet. Men min tanke är att använda så mycket som möjligt av den gamla avhandlingsplanen. Jag har dessutom beställt en bok på fjärrlån som nyligen anlänt till Lund. Den är skriven av projektledaren i Toronto. Kanske får jag upplag när jag läser denna.

Everydaybi sa...

Catha och jag har serious plans. Tack Lisa för att du skrev det här, jag tänker nämligen skriva ut och visa upp det för ansvariga i Uppsala så att de förstår allvaret i det kandidatprogram i kulturentreprenörskap som klubbats igenom. Cathas och min idé från i augusti, så hon har redan börjat påverka universitetsvärlden om än utifrå än så länge :).i Det visade sig vara först i förrgår som konsistoriet tog beslutet att ge det!!! Tjejer, nu erövrar vi världen.

Everydaybi sa...

Det är alltid klokt att se vad projektledaren har tänkt, ger gott intryck. Att knyta an till det du vill göra, dvs studera förmedling är givetvis smart.

Ruinlover sa...

Helt underbart att programmet är helt klubbat. Jag måste se till att hamna på ett universitet som doktorand snart. Jag jobbar i "verkligheten" nu men ser hela tiden hur de två världarna skulle kunna samverka. På något konstigt sätt känner jag att jag hör hemma på universitetet, samtidigt som jag ska ha en fot utanför. När jag vandrar omkring på stan, när jag jobbar, när jag läser litteratur så tänker jag på hur man kan förbättra utbildningen och har olika delar av de två världarna kan integrera. Jag inser att jag är skadad, men har man hittat det man brinner för så har man.

Ruinlover sa...

Lisa- synd att du inte är nöjd med kursen. Har du anmält dig som kursombud? Det skulle göra susen och du skulle passa som det dessutom!
Jag får ta och åka upp till Uppsala snart. Kramisar! Saknar Skoklostergänget!

Everydaybi sa...

Det är en perfekt erfarenhet du skaffar dig nu som framtidens studenter skulle kunna ha stor glädje av att den kommer till nytta inom akademien.