onsdag, november 21, 2007

Sociala ambitioner med min framtida forskning

Just nu sitter jag och gör flera saker samtidigt. Det fungerar faktiskt. Det ena området ger inspiration till det andra. Jag tittar på Dexter, skriver avhandlingsplan, bloggar och surfar runt efter lite smått och gott som kan vara intressant för min avhandlingsplan. Mitt i allt ihop slog det mig att det finns en politisk touch i min avhandlingsplan. Helt plötsligt kom det bara på print. Jag vill förändra världen, om än bara i begränsad skala. Kulturturism ska inte bara vara underhållning, det ska kunna vara folkbildande också. Med folkbildande menar jag inte att vi ska undervisa folk om ett speciellt ämne så att de kommer därifrån med en massa faktakunskaper. Nej, jag menar att vi ska leverera en nyanserad bild, en bild som får besökaren att tänka efter och ifrågasätta. På det viset kan vi skapa kritiskt tänkande människor. Och om världen befolkas av kritiskt tänkande människor skulle den se betydligt bättre ut än i dag. Verkar det vettigt? Men får jag verkligen lov att vara politisk i min framtida forskning? Och får sådana ambitioner synas i min avhandlingsplan? Är det rätt eller fel? Jag är inte anhängare av någon politisk falang eller så, nej jag vill bara att människor ska fundera över vad de hör, läser och säger. Vi utsätts för så många intryck varje dag och det är viktigt att vi inte rätt och slätt accepterar det som satts på print, levererats i TV-rutan eller på dataskärmen.
Genom att dra mitt strå till stacken kan kanske någon annan inspireras att föra in det kritiska tänkandet till deras eget arbetsområde. Kanske kan vi kalla oss "Opinion för ett kritiskt tänkande".

1 kommentar:

Everydaybi sa...

Tjaaa, all högre utbildning skall enligt svensk lagtext utveckla kritiskt tänkande. Det tror jag de flesta akademiska miljöer skriver under på, annars sker inget nytt,