fredag, september 28, 2007

Värdskap på högskolepedagogisk konferens och nytt jobb

Igår hjälpte jag min kära gamla handledare Bi på en högskolepedagogisk konferens i Lund. Dagen inleddes med registrering av deltagare uppe på TLTH:s kårhus. Jag kände mig hemma i rollen som registrerare. Kändes som humanistkåren all over again. Fast nu har jag ju fått det bekräftat av min kommande arbetsgivare att jag " har service i blodet". Det var skönt att höra det från dem och i förlängningen även från mina tidigare referenser. Handledare, kårordförande och ansvarig för visningsverksamhet vid Skoklosters slott hade samtliga sagt positiva saker om mig (enligt Dunkers kulturhus i alla fall). Skönt! Ja, läsaren har förstått saken rätt. Jag har fått jobbet på Dunkers. Det är bara ett jobb på 20 %, men kan bli mer i praktiken. Jag kommer att stå i kulturhusets faktarum, vara värd i utställningar och hålla guidningar. Eventuellt kommer jag också att rycka in i receptionen då och då och /eller hjälpa till vid konferenser. När jag talade med en av mina nya chefer fick jag meddelat att de trodde sig ha hittat en diamant i mig. En diamant! Tänka sig att någon skulle säga så om mig!
Åter till konferensen. Efter inledande tal bar det av för högskolepedagogiska sessioner på SOL. Jag hade konferens-värdansvar för en sal på första våningen där dagens tema handlade om kamratgranskning. Mycket intressant. Jag tycker däremot att det var synd att de flesta av passen hölls av teknologer. Bi borde ha vart en av talarna. Hon borde ha fått lov att prata om kamratgranskning i uppsatssammanhang. C- och D-kurserna är de roligaste kurserna jag läst i Lund och detta tack vare grupphandledningen. Man lär sig ofantligt mycket av att granska en annan persons uppsatsutkast och framförallt lär man sig något när man ska formulera sina synpunkter kring detta utkast. Processen är till nytta både för granskaren och respondenten.
Kamratgranskning kan i vissa fall minska lärarens arbetsbörda så att tid frigörs till andra typer av övningar. It´s a win win situation. Kamratgranskning borde föras in så tidigt som möjligt i utbildningen. Studenter som utsätts för det förbättrar dessutom sin förmåga att motta kritik, att ge konstruktiv kritik och att värdera andras insatser. Färdigheter som är ovärderliga på arbetsmarknaden. När jag satt i HT-områdets kursplanegrupp såg jag att representanter från många ämnen fann det svårt att inkludera värderingsmål i kursplanerna. Är det verkligen så svårt om man tänker efter och använder rätt sorts pedagogiska hjälpmedel? Do not think so!
Konferensen var mycket intressent. Jag önskar att jag kunnat lyssna på samtliga pass. Jag längtar tills jag själv är universitetslektor!
Efter sessionerna var det avslutning och mingel i Kårhuset. Snacks och skumpa serverades. Jag lyckades undvika att öppna skumpan men flera av mina kolleger som konferensvärdinnor blev duschade i den söta drycken.
När alla gått städade vi undan och sen bar det av hemåt. Jag var jättetrött och gick inom kort i säng och sov jättelänge. Men nu är det fredag och jag ska träffa min kompis Z.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Stort grattis Catharina! Klart du är en diamant! Jag är säker på att institutioner och museum kommer slåss om dig inom ett år, nu när du börjat göra dig ett namn inom branschen.

Ruinlover sa...

Tackar ödmjukast!
Synd att du var sjuk. Vi saknade dig i torsdags.