torsdag, mars 22, 2007

Funderingar

Ibland är det svårt att bestämma sig. Jag ska söka en doktorandtjänst och måste komma på ett bra avhandlingsämne. Speciellt två områden intresserar mig.
1. Jag är intresserad av hur äldre byggnade förmedlas och tänkte titta närmre på hur de förmedlas i guidade turer i olika länder/regioner. Särskilt fokus tänkte jag lägga vid hur innehållet i de guidade turerna visar på kulturbruk och historiesyn. T ex om ett folk är väldigt patriotiska, om de bygger sin identitet på det historiska arvet, sätter man kungar i fokus eller folket? Sätter man historien i relation till samtiden? Fast jag är lite osäker på om jag kan få tillräckligt material för att understödja teorier om kulturbruk och historiesyn enbart med hjälp av de guidade turerna. Jag skulle i och för sig kunna inkludera även andra typer av förmedling; t ex foldrar, audiovisuals, dramatiseringar etc. Jag skulle även kunna vinkla det lite och titta på olika strategier och sätt att presentera byggnader och dess relaterade historia i guidningar, t ex att titta på hur guidningar komponeras, var fokus ligger etc.
2. Den andra saken som intresserar mig är hur städer med byggnader ritade av stjätnarkitekter försöker skapa en ny identitet och sätta sitt namn på kartan. Detta ämnet är jättespännande och inne, men kanske för inne. Malmö och Turning Torso av Calatrava är ett exempel, Bilbao och Gehry's Gugenheim ett annat. Men det är kanske möjligt att vinkla det lite mer och titta på vilken betydelse dessa byggnader de facto får för invånarna i en sådan stad. Påverkar det deras självbild? Helt enkelt bilbaoeffektens förmåga att skapa identitet för invånarna.

Vad göra? Vad låter mest intressant?

2 kommentarer:

Everydaybi sa...

Du måste själv bestämma dig för vad du tror att du finner tillräckligt intressant, så att du står ut med ditt val i fyra år. Det ska också bli en bra bok! Guideböcker och guideturer som förmedlare av föreställingar som resulterar i historiebruk låter i sig som ett bra ämne för Linköping. Lägg upp avhandlingsplanen som ett synopsis med alla ingående delar inkl disposition - gärna med outline om vad du föreställer dig ska ingå under rubrikerna och med en fyraårig tidplan. Ta reda på hur kursplanen ser ut dit du avser att söka så att du kan inarbeta kursstudiet också i din tidplan.

Camilla sa...

Bägge punkterna lät otroligt intressanta. Ska bli kul att se vilket du väljer, lycka till!