onsdag, mars 28, 2007

En anledning

En sak som fått mig att vilja doktorera är grupphandledningsträffarna på kandidat- och magisternivå. Jag har tyckt att de varit väldigt givande och särskilt gillat att få hjälpa de andra och komma med utvecklande kritik. Det fick mig att inse att jag vill bli handledare. Det är så underbart att hjälpa någon annan till en aha-upplevelse och att få dem att utveckla sina kunskaper och färdigheter. Man får själv en kick utav det. Gunilla ringde mig ikväll och frågade mig om metodseminariet. Jag blev väldigt smickrad över att hon ville rådfråga mig och ännu gladare för att hennes inledande oro och osäkerhet förbyttes mot självsäkerhet, insikt och entusiasm allteftersom samtalet fortskred.
Jag är oerhört tacksam för att vi har det upplägg som vi har på handledningen. Tack Bi! Det har verkligen varit utvecklande för mig. Om universitetsläraryrket erbjuder stunder som påminner om samtalet med Gunilla så måste det vara en fröjd.

//student som inte vill något hellre än att bli universitetslektor (och så småningom professor och dekan...)

1 kommentar:

Everydaybi sa...

I synnerhet roligt med sådana studenter som jag alltid har! Alla utvecklas, var och en på sitt sätt. Det är roligt att följa den och att få bidra till att nya steg tas.