onsdag, oktober 01, 2008

Just nu...

...håller jag på att skriva hemtenta. Inspirationen kommer till mig stundvis. Jag har märkt att jag tänker bra på bussen och i tåget. Varför är det lättare att läsa igenom sina anteckningar där i jämförelse med hemma? Kanske skulle man sätta sig och bara åka kollektivtrafik hela dagen? NEJ, onödigt utnyttjande av resurser. Tänk rationellt Ruinlover!
Hur som helst gick jag upp tidigt idag för att bege mig till Helsingborg, enbart för att få reda på att mötet på Dunkers faktiskt hade blivit inställt. Nåja, jag fick en hel del gjort på tåget i alla fall ;-)
Min hemtenta håller på att bli ganska akademisk till sin karaktär. Är någon förvånad? Den består av en analys av tre gästföreläsningar som erbjudit (eller inte?) exempel på innovativa projekt. Exemplen utgörs av IT-företaget Aspiro, den ideella föreningen Q-Lund och läkemedelsföretaget Astra Zeneca. Jag diskuterar dem i relation till teori och begrepp i kurslitteraturen och har lagt fokus på i vilken utsträckning de kan sägas utgöra exempel på entreprenörskap, hur innovativa de är, individens roll och egenskaper, den entreprenöriella processen samt företagets resurser.
Det skulle vara intressant att läsa kursarnas tentor och se hur de har lagt upp sina analyser. Det borde vara självklart att alltid ha ett uppsamlingstillfälle efter varje tenta för att diskutera möjliga angreppssätt och perspektiv. Det skulle öka inlärningen och främja kritiskt tänkande (och oliktänkande!). Kåraktiva Ruinlover lever fortfarande inom mig. Kanske ska jag föreslå detta till kursansvarig lärare? Uppsamlingstillfället behöver inte nödvändigtvis ske i form av en fysisk träff. Luvit skulle kunna vara ett bra forum.

Inga kommentarer: