onsdag, september 17, 2008

Kulturkvarteret

Jag har nyligen blivit medlem i kulturkvarteret, ett community för kulturintresserade. Siten verkar spännande och jag tror jag kan lära mig mycket genom dess diskussionsfora.
Bl. a läste jag följande tankeväckande inlägg:

"Finns det nån icke totalitär konst gjord innan .. säg 1800?
Det är lustigt hur man idag kan avfärda tex "nazikonsten" som "tom" idéaliserande konst gjord i maktens tjänst och i nästa stund stå och dreggla över pyramider, kyrkmålningar och kungaporträtt?"

"Det är ju konstigt att vi ibland värderar konsten utefter hur vi värderar den då rådande makten."

"Borde det inte var efterstävansvärt att betrakta all konst som "fri" neutral konst, kanske till och med fri från konstnären själv. Blir en målning sämre om vi får veta att konstnären efter det att han målat klart slog sina barn och våldtog sin fru? Jag vet inte."

Vilket värde lägger vi i konst och arkitektur? Det är en intressant fråga. "De totalitära" byggnaderna får symbolisera de politiska makter vi hatar eller hatat. Varför? Byggnaden är inte människan. Vår materiella omgivning kan säga mycket om ideal i samhället men medan människorna försvinner består byggnaderna (inte alltid längre med dagens fuskbyggen!) och sakta men säkert förlorar de sina totalitära konnotationer. Vilken är min poäng? Hemska människor kan skapa vackra saker. Elände i det fördlutna kan ge kunskap idag. Låt oss lära av det förflutna men aldrig fördömma det materiella arvet.

Inga kommentarer: