fredag, oktober 12, 2007

Jag behöver datorkonsultation. Hjälp mig!

Jag håller på att göra en databas i access och är mycket nöjd med resultatet, frånsett en liten detalj. Det förblir för mig ett mysterium hur man ska infoga bilder för unika fall i accessformuläret. Jag vill nämligen göra en databas där jag kan spara information om olika byggnader i Malmö. När jag har fört in en ansenlig del byggnader skulle jag kunna söka på tex funktionalism och få fram en hel rad med byggnader. På detta sätt skulle det vara enkelt för mig att på kort tid fixa till en skräddarsydd guidad tur i Malmö. Genialiskt om det funkar. Utan bilderna kommer databasen inte alls ha samma pedagogiska funktion. Det är lättare att memorisera något om det finns en bild att knyta det hela till.

Så till mina frågor. Kan man överhuvud taget infoga bilder för unika fall i access? (Dvs inte bara i själva formulärets mall. Det har jag redan klarat av.) Om inte, finns det något annat program (enkelt) som kan detta? Klarar filemaker av det?
Tack på förhand!

PS. En intressant tanke vore att låta universitetsstudenter (konstvetare) författa information om ett antal byggnader och sedan föra in denna information i en gemensam databas. En sådan databas skulle komma både dem själva, kommande studenter och lärare till nytta. Många konstvetare får utföra dylika arbetsuppgifter på arbetsmarknaden. Varför inte föra in ett dylikt moment i undervisningen så att de är förberedda inför framtiden? Det är ett sätt att träna dem i att presentera material för en särskild grupp. Det är med andra ord ett sätt att leva upp till högskoleförordningens krav. Dessutom behöver relevanta datoruppgifter inkluderas i undervisningen. It´s a win win situation.

4 kommentarer:

Everydaybi sa...

Använd Filemaker i stället, Access är bara magsårsframkallande. FM lär man sig hantera på en eftermiddag och den har en busenkel bildcontainerfunktion. Säger en glad FM användare sedan många år.
Faktum är att vi hade i Uppsala en mycket bra projektuppgift på B-nivå i Arkitektur- och bebyggelsekursen: stadsdelsinventeringar med praktiska övningar i uppmätningar m.m. Många fick antikvariejobb som gått den. Gissa om den las ner? Gissa om B-kursen någonsin senare haft projektbaserade uppsatser? Gissa om uppsatserna har någon samhällsrelevans? Det är som att kämpa på i ett träsk att få kollegerna att begripa att valfri uppsatsskrivning med femte uppsatsen om Picasso inte är en bra idé.

Everydaybi sa...

Om jag bara får utveckla kandidatkursen ska detta och andra nyttig projektuppgifter ingå - det svär jag på!!!

Anonym sa...

http://office.microsoft.com/sv-se/access/HA010822771053.aspx

Utdrag av texten:

Visa en bild för varje post i ett formulär, en rapport eller på en sida.

...Var kommer bilderna ifrån? En metod är att spara dem i ett fält för OLE-objekt i en tabell, på samma sätt som du sparar annan information. Därefter kan du lägga till en bildkontroll i ett formulär eller en rapport för att visa innehållet i fältet för varje post. Observera att den här metoden inte fungerar för dataåtkomstsidor.

I stället för att lagra bilderna i databasen kan du välja att bara spara sökvägen till bilderna. Om du använder den här metoden för ett formulär eller en rapport måste du använda en VBA-procedur (Microsoft Visual Basic® for Applications) för att sökvägsinformationen ska kunna läsas och bilderna visas när användaren öppnar formuläret eller rapporten. På en dataåtkomstsida lägger du till en bildkontroll och kopplar den sedan till ett textfält som innehåller sökvägen till bilderna.

Anvisningar för hur du lagrar bilder eller sökvägar till bilder i ett Access-fält finns i underavsnittet "Lägg till en kopplad bildkontroll" i hjälpavsnittet "Lägg till en bild eller ett objekt".

Ruinlover sa...

Tack, tusen tack för hjälpen. Jag tror jag kör på filemaker. Det andra lät lite för svårt för mig. Jag vet t ex inte vad en dataåtkomstsida är för något.