onsdag, februari 21, 2007

Kunde inte motstå..

...frestelsen att ge mitt metodseminarium lärandemål. Jag vaknade i natt och hade en tanke i huvudet. Jag minns inte vad jag drömt, men det måste ha varit intressant för jag hade lärandemål i huvudet. Två ord; lärandemål och metodseminarium. Jag inser nu att du som läser detta redan har idiotförklarat mig och frenetiskt letar efter numret till psykakuten... Lite skadad må jag vara av alla mina kåruppdrag, men jag tycker idén är fantastisk. Utarbetandet av lärandemål ska användas just för pedagogisk utformning av kurser och de ska göras i dialog med själva innehållet i kursen. Då passar det ju utmärkt även för mitt seminarium. Jag kan då lättare fundera kring vad jag faktiskt vill förmedla och vad kontentan av seminariet ska bli. När jag har det klart för mig är det mycket enklare att utveckla undervisningsformen. Nu ser jag om något moment fattas. Liksom målen i en riktig kursplan kan målen delas in i kunskapsmål, färdighetsmål och värderingsmål. Eftersom seminariet bara består av 2 x 45 minuter (dvs det är inte en hel kurs) så kan man inte förvänta sig en hel rad färdighetsmål. Kunskapsmålen dominerar och sen finns det ett färdighetsmål och ett värderingsmål. Tänk om alla lärare kunde utforma sina undervisningstillfällen på det viset! Vi studenter vill inte bara ha mål för varje enskild kurs och delkurs (HT-området kräver delkursmål i ett särskilt dokument som kallas kursbeskrivning. Det var min idé att ha ett sådant dokument! Högskoleförordningen kräver det dock inte.) utan också för varje enskilt undervisningstillfälle. Det borde vara mycket enklare även för lärarna. "Flär", eller förväntade läranderesultat som det egentligen heter, är ett pedagogiskt underverk om det används på rätt sätt, såväl för studenter som lärare.

Inga kommentarer: